Tuesday, November 11, 2008

Penyamar














Sungguh unik ciptaan Allah…mesti anda semua pernah tengok keunikan serangga yang saya ingin ceritakan…serangga yang saya jumpa ini sangat unik dan ini buat pertama kali saya lihat…sebelum ini biasa tengok mentadak yang menyerupai kayu..tapi yang ini saya nak tunjukkan gambar ulat bulu yang menyerupai kulit pokok Merawan Siput jantan (Hopea odorata) …nasib baik saya perasan kalau tidak, masing-masing jadi mangsa..dia terpenyek, saya gatal2 kulit kerana bulunya ... Tak terlepas pandang selepas tu tengok satu lagi ulat bulu di dahan pokok Merawan Siput jantan yang lain pula….ulat bulu merupakan order Lepidoptera. Biasanya ulat bulu menjadi makanan kepada serangga, burung dan seangkatan dengannya. Ulat bulu adalah peringkat bagi rama-rama yang perlu makan sebanyak yang mungkin sebelum tiba masa menjadi kepongpong. Ulat bulu bertubuh segmen dan mempunyai 4 pasang kaki depan.Ulat bulu bernafas melalui liang kecil dibadannya dipanggil spirikal.Ulat bulu mempunyai 4000 otot berbanding manusia mempunyai 629 otot. Purata otot dikepalanya sahaja ada 248 otot yang mampu mengerakkannya untuk ia bergerak.Ulat bulu mempunyai sesungut yang pendek untuk membantu kesan makanan. Ulat bulu dikenali sifat kuat makan...(”eating machine”) kerana makan daun dengan lahabnya sehingga dalam masa 20 hari segmen badannya mencecah10 ribu lipatan. Dalam kehidupan seharian kita, kita tak kan lepas pandang pada benda2 yang cantik..seperti kecantikan rama-rama yang berwarna-warni sebab itu kita tak perasan dengan ulat beluncas atau ulat bulu...sekian sehingga berjumpa lagi..


1 comment:

  1. lin aku add ko kat blog aku yer...hehehe:d
    selamat berblogging

    ReplyDelete